Baca elok-elok ye. Baca sampai habis.
--------------------
Bidaah ini ulamak telah ramai bersepakat bahawa maksudnya ialah perkara yang diadakan atau perkara yang baru bagi pendekatan dalam amalan agama.
Untuk pengetahuan bidaah hanya dalam sudut agama sahaja. Saya ulang,
Bidaah hanya dalam sudut agama sahaja!
Bermakna bidaah bukan dalam sudut kehidupan kerana maksud bidaah itu sendiri jelas menyatakan "perkara yang baru atau perkara yang diadakan bagi PENDEKATAN DALAM AMALAN AGAMA"
Agak melampau apabila ramai yang mengatakan pakai garfu, sudu, makan atas meja dll itu bidaah. Sedangkan bidaah yang dimaksudkan oleh nabi ialah buat perkara bidaah ke neraka.
Sebab itulah bidaah hanya dalam sudut agama bukan duniawi kita.
Sebab zaman para sahabat tak menyatakan perkara yang diadakan atau perkara baru itu bidaah kerana ia berkaitan yang baik.
Pada zaman Saidina Abu Bakar telah menyatakan pada Saidina Umar untuk membuku Al-Quran. Apa jawab Saidina Umar?
"Mana boleh sedangkan perkara ini tidak dilakukan oleh nabi"
Umar tidak menjawab " Bidaah ni!"
Mengapa Umar tak jawab begitu? Dia tahu perkara bidaah membawa ke neraka.
Mengapa Umar tak jawab begitu? Dia tahu perkara bidaah membawa ke neraka.
Mengapa dilaksanakan pembukuan Al-Quran? Kerana berlaku anak-anak kecil membaca Al-Quran keadaan terbalik. Baca berterabur lah katakan.
Bila isu bidaah muncul?
Isu ini mula hangat diutarakan pada zaman kita yang mana orang ada kesedaran untuk belajar tetapi belajar tak habis atau selepas belajar, dia membuat RUMUSAN SENIDIRI atas ilmu yang telah dibelajar TANPA RUJUK GURU YANG ALIM.
Sebut je bidaah terus hanya mengambil definisi yang bermaksud perkara yang diadakan atau perkara baru bagi pendekatan amalan agama, tanpa merujuk pada para ulamak dan terus meletakkan hukum.
Contohnya, berkenaan amalan membaca yassin pada malam jumaat pada hari khamis. Ramai yang menyatakan bidaah!
Nabi bersabda apa? Setiap amalan bidaah dilakukan akan ke neraka!
Saya nak tanyalah, baca yassin masuk neraka ke?
Sudah pasti tak!
Apa maksud nabi bidaah nabi disini?
Berdasar daripada hadith 40 yang disusun oleh Imam Nawawi,
Berdasar daripada hadith 40 yang disusun oleh Imam Nawawi,
Rasulullah bersabda, "Sesiapa yang mengada-adakan dalam urusan kami perkara yang tidak diperintahkan daripadanya, maka perkara itu ditolak" (riwayat Imam Bukhari , Imam Muslim , Imam Abu Daud dan Ibnu Majah)
Hadith ni adalah hadith sahih. Maksud hadith ni ialah perkara mengenai yang bersangkutan dengan amalan mengikut syarak atau yang telah diperintahkan oleh Allah atau Rasulullah.
Amalan yang Allah perintah dan amalan yang dilakukan oleh nabi adalah boleh dan diterima. Akan tetapi amalan yang Allah dan Rasulullah tak perintahkan itulah bidaah!
Saya tanya sekali lagi,
Baca yassin bidaah ke?
Pastinya tidak. Allah perintahkan kita untuk membaca dan Rasulullah sendiri membaca Al-Quran.
Ok faham?
Apa amalan bidaah?
Baiklah, amalan bidaah yang jelas ialah amalan oleh orang syiah. Senang cerita amalan yang sesat itulah bidaaah kerana Allah tak suruh dan Nabi tak ajar maka amalan tersebut ke neraka.
Bidaah terbahagi kepada 2 bahagian.
1. Bidaah dholalah (buruk)
2. Bidaah hasanah (baik)
2. Bidaah hasanah (baik)
Ulamak membuat bahagian ini kerana mengambil perkara takrifan bidaah itu "perkara baru dalam pendekatan agama"
Maka ini lebih menjelaskan lagi hukum biaad itu sendiri.
Contohnya, bacaan yassin malam jumaat boleh dianggarkan bidaah tetapi bidaah hasanah (baik).
Bidaah dholalah (buruk) contoh senang amalan sesat lah.
Faham?
Alhamdulillah sebarkan pada rakan yang lain. Moga Allah redha.
Sumber : Kitab Sunnah vs Bidaah karangan Sheikh Dr Sheik Yusuf Al-Kharadawi.
-Faris Mubeen-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan